האומן 25- בניין ברעמי קומה 1 ירושלים

LOGO-HN-CITY
Sunlight and shadow of white wooden fence on green artificial turf surface in front yard of home

אקלים ים תיכוני דוגמת זה שיש לנו בישראל מביא את הצורך בהצללה במבנים ומחוצה להם. תכנון פתחים במבנה איננו פשוט ומצריך הבנה מעמיקה בנושא. העמדת כל פתח (חלון, יציאה, מרפסת) דורשת חישובים שיאפשרו לחזות את כיווני קרינת השמש החודרת אליו, לגודל השטח בו היא פוגעת ולאורך הזמן בו שוהה הקרן באותו המקום במהלך היממה.

כשמתכננים הצללה ביתית יש לתת את הדגש על אקלים, רמת הצורך בתאורה טבעית, מיקום מוצרי החשמל והריהוט בבית ושעות השימוש בחלל המוצלל. התכנון נעשה לפי כיוון הפתח: בפתחים מכיוון מזרח או מערב קרני השמש חודרות בצורה ישירה בזווית נמוכה יחסית, כך שבשעות הבוקר החשיפה היא לפתחים בכיוון מזרח ובשעות הערב החשיפה היא בפתחים בכיוון מערב. בדרך כלל ממקמים בשני הכיוונים האלו את חדרי השירות או הפרוזדורים, שכן בהם חדירת השמש פחות מפריעה. כשקיימת מגבלה שבגינה נאלצים לתכנן את החדרים העיקריים באחד משני הכיוונים הללו - הפתרון הוא שילוב של הצללה חיצונית קבועה (דוגמת תריסים) והצללה פנימית מתכווננת (דוגמת וילונות). פתרון אפשרי נוסף הוא הצללה באמצעות צמחייה מתאימה. בקיץ היא תהיה מלאת עלים וצפופה ובחורף השלכת תביא להתמעטות העלים ותאפשר לקרני השמש לחדור פנימה.

כשמדובר בחלונות או בפתחים בכיוון צפון יכולות קרני השמש לחדור משעות הבוקר המוקדמות עד שעות הצהריים. פגיעת הקרן בחזיתות צפוניות היא ישירה ובזווית אופקית וחדה. לכן שם נדרשת הצללה אנכית, כמו זו המספקים חלונות שקועים בעובי הקיר. פתחים בכיוון דרום מאפשרים חדירה של קרני השמש במהלך כל שעות היממה, כשזווית החדירה משתנה במהלך היום. לכך מתאימה הצללה אופקית כמו זו המספקות פרגולות ורפרפות.

בשוק קיימות מערכות הצללה שונות: מערכות סטטיות הבנויות משלד מתכת בצורות שונות ועם כיסויים מחומרים שונים דוגמת בד ובמבוק מותקנות עבור הצללה אופקית או אנכית ובזוויות המותאמות לצרכים המשתנים. הן עמידות לתנאי חוץ כחום, קור, גשם ואבק. מערכות הצללה טבעית מורכבות ממוטות שונים שעליהם שותלים צמחים מטפסים. כך מתאפשר ליצור גגון צמחי טבעי, אסתטי ויפה. מערכות הצללה דינמיות דוגמת תריסים, וילונות ומסכים, מאפשרות שליטה ברמת ההצללה על ידי שימוש בהפעלה ידנית או חשמלית ועם אפשרות לחבר חיישנים להפעלה חכמה.