האומן 25- בניין ברעמי קומה 1 ירושלים

LOGO-HN-CITY
stack of coins and house on table , the concept of house finance

תכנון אקלימי היא פעולה בה מתכננים את הבית כך שהמאזן האנרגטי שלו יופחת. השאיפה היא לחמם ולקרר את הבית ביעילות יתר בזכות מתן תשומת לב מקדימה לגורמים כבידוד נכון של מעטפת הבית (כך נשמרת טמפרטורה נוחה בחלל) ולכיווני פתחים דוגמת יציאות וחלונות. תכנון נכון יביא לחימום וקירור יעילים יותר, לצריכת חשמל מופחתת ולירידה בזיהום האוויר.

מהן הגישות השונות בתכנון אקלימי?

העמדת המבנה ותכנון הצללות

באקלים ים-תיכוני כשלנו חם ברוב ימי השנה. קרני השמש נכנסות מהחלונות אל תוך הבית ומעלות עוד יותר את החום בו. התמודדות נכונה עם מצב זה תכלול חשיבה עוד בשלב תכנון המבנה, כך שיעמוד בכיוון הנכון. לאחר מכן יש לקחת בחשבון גם את סידור החללים בתוך המבנה, מיקום חלונות, מיקום המרפסות וההצללות שייעשו. אלמנטים נוספים בהם ניתן להשתמש הם תריסים (רגילים או חשמליים) ווילונות שימנעו חדירת אור. אפשרי - אך פחות מומלץ - להשתמש במסנני קרינה.

תוכנות מחשב שונות יכולות לסייע לאדריכל בביצוע סימולציות ובחינות תיאורטיות של חזיתות המבנה ותפקוד ההצללות. אלו יסייעו לו לבחור את כיוון הצבת המבנה הנכון ביותר. עוד ניתן לבדוק בעזרת התוכנה אלמנטים כצמחייה מעודדת צל (יש לקחת בחשבון את התנהגות הצמחים הנבחרים בתקופות נשירת עלים) ואת רמות הצל המקסימליות אליהן ניתן להגיע בעזרת סידורים שונים.

בידוד תרמי

רמת הבידוד של המבנה משפיעה מאוד על צרכי המיזוג שלו. מבנה עם בידוד תרמי יעיל שומר על טמפרטורה נעימה יותר ומצריך פחות התערבות מיזוגית. הבידוד התרמי מתבצע בשיטות שונות. על מנת שיהיה יעיל יש לשמור על מעטפת בידוד שלמה כך שתמנע כניסת חום וקור דרך המעברים הקיימים בדרך כלל בשלד המבנה ובפתחים שונים בו. את השלד מבודדים בעזרת חומרי איטום ובניין איכותיים, את פתחי החלונות מבודדים על ידי הוספת זגוגיות כפולות ויש לתת את הדעת גם על בידוד הגג. הגג הוא האזור הזוכה לכמות הגבוהה ביותר של קרינת השמש במהלך שעות היום ולהצטברות הגשמים בחורף - כך שכדי שאלו או אלו לא יזלגו אל תוך הדירה - חשוב לבצע בידוד איכותי וקפדני.

ניתוח משטר הרוחות ותכנון זרימת האוויר

כשמתכננים מבנה או מטפלים במבנה קיים חשוב ללמוד את זרימת האוויר. על האדריכל ללמוד ולנתח את משטר הרוחות באזור ועל פיו לתכנן זרימת אוויר יעילה שתיקח בחשבון כיוונים, עליית טמפרטורה, אפקט ארובה, הפניית החצר לרוח הרצויה ועוד. תכנון נכון שלהם יספק תנאים נוחים יותר בחלל המבנה.